پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

786



ره بر در اظهارنظرهای زیادی بر نقش فرهنگ در پیشبرد ارزش ها و اهداف نظام تاکید کرده اند. اما یکی از تاکیدات ایشان همواره وجود ظرفیتی همانند فیلمسازی در کشور برای پیام‌رسانی است.

ایشان فیلم و سینما را عنصر جذاب و رسانه‌ی فوق‌العاده‌ای توصیف کرده اند که از لحاظ اثرگذاری کم نظیر است و بر همین اساس از اهالی فرهنگ می خواهند کارهای ابتکاری در این زمینه انجام دهند.
مروری بر اظهارنظرهای رهبری در مورد برخی فیلم ها و سریال ها را مرور کرده که در زیر می آید:

1. محمد(ص):
این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی جدیدترین فیلمی است که رهبر انقلاب در مورد آن اظهارنظر کرده اند. حجت الاسلام سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نقل کرده که مقام معظم رهبری فیلم محمد (ص) را کامل دیده و آن را مورد تأیید قرار داده اند.



2.چ (شهید دکتر مصطفی چمران):
ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این فیلم نقل کرده که مقام  رهبری با روی باز و چهره‌ای بشاش از این فیلم تعریف کرده اند و گفته اند همان چمرانی بود که من می‌شناختم.


3. شیار 143:
 رهبری در اظهارنظری با بیان اینکه فیلم شیار 143 و عوامل فیلم از رویش‌های انقلاب هستند، این فیلم را فیلمی خوب با کارگردانی خوب و بازی‌های خوب دانستند و فرمودند فیلم بسیار خوب بود، من به عنوان کسی که فیلم را دیده نظر می‌دهم. به نظر من امروز ضعفی که در سینمای ایران داریم، ضعف داستان است، اما این فیلم پیچ داستانی داشت که در انتها خیلی خوب باز شد.

ایشان با بیان اینکه تحت‌تأثیر این فیلم قرار گرفته اند، گفته اند: کارگردان در این فیلم سنگ تمام گذاشته است، این فیلم ارزشمند است و چطور می‌توانند فکر کنند که ضد ارزش بوده است؟! فیلم در مورد احساس مادر به فرزند شهید بود که یکی از اصول دفاع مقدس هم همین است. ما مادر نیستیم و نمی‌توانیم مادر باشیم و این احساس را درک کنیم. من در این سال‌ها با هزاران خانواده شهید دیدار داشته‌ام و در این مدت حتی یک بار هم از مادران شهدا گلایه نشنیده و همیشه در آنها احساس سربلندی دیده‌ام.


به گفته ایشان ، فیلم شیار 143از نگاه یک مادر دیده شده و بسیار خوب است. 

4.پایتخت:
مقام معظم رهبری در مورد سریال پایتخت‌ که در چند قسمت ساخته و از تلویزیون پخش شده نیز گفته اند: پایتخت ها را پیگیری کرده‌ام. روابط سالم بین خانواده‌های ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریال‌ها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفته‌ام که این سریال‌ها الگوی خوبی برای سریال سازی است.

ایشان با اشاره به مردمی بودن این سریال همچنین گفته اند: «پایتخت» خیلی خوب بود. یک فیلم ایرانی. من همیشه اعتراضم به هنرمندان این است که حتی دیالوگ‌ها را از روی کپی‌های فرنگی انتخاب می‌کنید. این، خب خیلی غلط و بد است. این نه، یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است.

5.اخراجی ها:
رهبر انقلاب درباره این فیلم که به کارگردانی مسعود ده نمکی ساخته شده نیز فرموده اند: من فیلم را دوسه بار دیدم، یک بار همین جا دیدم تلویزیون هم که اخیرا پخش کرد دیدم. فیلم قشنگی است. جنبه طنز آن خیلی جذابیت دارد.


6. تک تیرانداز آمریکایی:
این فیلم هالیوودی به کارگردانی «کلینت ایستوود» از جمله فیلم های خارجی است که رهبری در مورد آن اظهارنظر کرده اند. 



ایشان در این باره گفته اند: همین فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف.

7.آرگو و لینکلن:
مقام  رهبری در مورد فیلم های هالیوودی آرگو و لینکلن نیز فرموده اند: من تعجب می‌کنم که فیلم «آرگو» دیر ساخته شده.


ایشان درباره فیلم لینکلن نیز گفته اند: من فیلم لینکلن را ندیده‌ام و هرگز نخواهم دید. چون معتقدم لینکلن ضعیف‌ترین رییس جمهور آمریکا بوده و بدون شک در فیلم لینکلن، از او یک قهرمان ساخته‌اند.

8.طلا و مس:
یلم سینمایی طلا و مس رهبر انقلاب مضمون این فیلم را «عالی» توصیف کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده ، از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند، تمجید کردند.


9. جومونگ:
رهبر معظم انقلاب درباره سریال جومونگ که از تلویزیون پخش می شد و طرفداران زیادی هم پیدا کرده بود نیز فرموده اند: 


چندی‌ست که یک سریال کره‌ای جذابی ساخته و پخش شده است که بسیاری از مردم نیز این سریال را دنبال کرده و نگاه می‌کنند. این سریال حماسه هایی که در تاریخ واقعی این کشور هم وجود ندارد را به نام قهرمان خود به تصویر می کشد؛ در حالی که ما با استفاده از آثاری مانند شاهنامه فردوسی می‌توانیم بهتر از این‌ها را هم بسازیم.

10.یوسف پیامبر:
مقام معظم رهبری در اظهارنظری در مورد سریال یوسف پیامبر که ارز تلویزیون پخش می شد نیز فرموده اند: این سریال در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، و همچنین هنرمندان باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه گذاری کنند.


ایشان پردازش هنرمندانه قصه در سریال حضرت یوسف (ع) را یکی از ویژگی های بارز این مجموعه تلویزیونی برشمردند و افزودند: در دنیای کنونی هنر و سینما، معمولاً برای جذب مخاطب، از برخی مسائل از جمله جاذبه های جنسی استفاده می شود اما در این سریال که بسیار پرمخاطب و مورد رضایت بینندگان در ایران و سایر کشورها هم بود، برخلاف غالب فیلم ها و مجموعه های نمایشی، محور داستان عصمت و پاکدامنی است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: یکی دیگر از ویژگیهای این سریال، به تصویر کشیده شدن شخصیتی جامع الاطراف و نبوت واقعی از یوسف پیامبر بود که این شخصیت دینی علاوه بر معنویت و توجه به دعا و ذکر، در صحنه مدیریت جامعه، تدبیر امور، مبارزه با ظلم، و ایستادگی در مقابل فشارها نقش بارزی داشت.

ایشان با قدردانی از تلاشهای فرج اله سلحشور کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر تأکید کردند: قطعاً همه عوامل این مجموعه با ارزش و برجسته، در پیشگاه خداوند مأجور هستند. البته برخی ایرادهایی هم که به این مجموعه گرفته شد، یا صحیح نبود و یا آنقدر اهمیت نداشت که بخواهد به این کار بزرگ، خدشه ای وارد کند.

11. سیصد و بدون دخترم هرگز:
مقام معظم رهبری در مورد این دو فیلم ضد ایرانی نیز فرموده اند: همان کسانی که سی سال با این ملت مبارزه کردند، معارضه کردند، عناد ورزیدند، همان کسانی که در عرصه‌ی فرهنگی به قصد نابود کردن بنای خانواده و شکستن حریم عفاف و حجاب شبکه درست میکنند، در زمینه‌های سیاسی، فیلم «بدون دخترم هرگز» را، فیلم «۳۰۰» را میسازند که علیه حیثیت ایرانی است و سر تا پا دروغ و خباثت است؛


همان آدمها ادعا میکنند که با ایران دشمنی ندارند، با ملت ایران دشمنی ندارند، اما شب و روز دشمنی میکنند. این مسئله خیلی مهم است؛ این نشان دهنده‌ی این است که ملت ما در یک عرصه‌ی عظیمی مشغول حرکت است و در مقابل خواسته‌های استعماری و استکباری و جهانخوارانه و غصب‌آلودِ این قدرتها - که این هدفها در همه‌ی دنیا منتشر است و محسوس است - ایستاده است. ما در حال یک مبارزه‌ی عمومی هستیم. ملت در حال یک مبارزه‌ی عمومی است. خوب، در یک چنین شرائطی، وظیفه‌ی ماست که در زمینه‌ی کار سیاسی، جهت سیاسی، طعم سیاسىِ فیلم بدانیم چه کار داریم میکنیم.

12.مارمولک:
کمال تبریزی کارگردان این فیلم سینمایی پرحاشیه نقل کرده که مقام معظم رهبری از این فیلم تعریف کرده و گفته اند: متاسفانه این فیلم از طرف کسانی که باید فهمیده می‌شد، نشد.


13.اوشین:
یکی از اولین اظهارنظرهای رهبر معظم انقلاب در مورد فیلم و سریال به سریال پرطرفدار اوشین برمی گردد که طرفداران زیادی داشت. ایشان سال 70 در یک سخنرانی درباره این سریال فرمودند: ژاپنیها برمی‌دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست می‌کنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبه‌ی فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشه‌های خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه»یی که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را


 - حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند - علتش چیست؟ چون زندگی‌یی که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلاً هنرمند این است؛ باید واقعیت را عکسبرگردان کند و به آدم نشان بدهد؛ حتّی آن مقداری که آدم نمی‌بیند، برجسته کند، واقعیت را با همه‌ی ریزه‌کاریهایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی