پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

786

ماهی‌ قرمز سفره هفت سین


هر سال ایام عید چند میلیون قطعه ماهی می‌میرند. چند میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت‌سین ما جان خود ر از دست می‌دهند در حالیکه  طول عمر آن 10 تا 20 سال است.


علت مرگ ماهی قرمز

ماهیان قرمز عمدتاً به علت نگهداری در ظروف نا مناسب عدم تغذیه صحیح، عدم توجه به کیفیت آب و تفاوت دمایی بالای آب و نگهداری در ظرفهای کوچک تلف می‌شوند بنابراین لازم است نکاتی را رعایت کرد.

بهتر است بیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری نکنیم. بجای نگهداری ماهی در تنگهای کوچک و نامناسب حتماً ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ با دهانه گشاد، نگهداری شود.

انداختن سکه، ریختن نمک یا انداختن حبه قند در آب می‌تواند برای ماهیان قرمز خطرناک باشد.

  هر قطعه ماهی قرمز انگشت قد برای ماندگاری طولانی حداقل به یک لیتر آب نیاز دارد و باید درون ظروف نگهداری ماهی قرمز بیش از یک سوم حجم، آب ریخت.


ماهی قرمز

ماهی قرمز باید دور از نور مستقیم خورشید و در محیط کم سروصدا و رفت و آمد نگهداری شود. بهترین دما برای زندگی ماهی حدود 25-10 درجه سانتی گراد می باشد تغییرات ناگهانی دما بخصوص در موقع تعویض آب سبب استرس و در نهایت مرگ ماهی می‌شود.

 ظرف نگهداری ماهی را در مکانی ثابت قرار دهید و از جابجایی مداوم و یا ضربه زدن به آن اجتناب کنید زیرا ماهی قرمز بر اثر ضربه‌ای هر چند کوچک به تنگ و یا صدای تولید شده در محیط، به شدت می‌ترسد و سکته می‌کند.

در طول هفته یک یا دو بار آب ماهی نیاز به تعویض دارد و در صورتیکه از آب شهری استفاده می‌شود چون دارای کلر می باشد جهت کلرزدایی باید آب را قبل از استفاده برای نگهداری ماهی حداقل به مدت 48 ساعت در ظرف دهان گشاد نگهداری تا هم کلر موجود در آب خارج و هم دمایش با دمای محیط برابر شود.


در هنگام تعویض آب، یکدفعه آب را عوض نکنید با آرامش کامل نیمی از آب را خالی کرده و سپس کم کم آب برداشته شده از ظرف را با آبی که قبلاً تهیه کرده‌اید جایگزین کنید.

تغذیه ماهی لازم است روزانه دو بار در روز (صبح و عصر) در مدت حدود پنج دقیقه انجام شود، ماهی قرمز بایستی با غذا‌های کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود و بهتر است از غذاهای آماده مخصوص ماهی قرمز استفاده کنید ولی از خرده‌های ریز نان یا حبوبات پخته شده یا زرده تخم مرغ می‌توان به عنوان غذای ماهی استفاده کرد.

  همیشه به اندازه نیاز ماهی غذا بدهید چراکه غذا دهی بیش از حد باعث انباشت غذا در ظرف نگهداری و در نتیجه باعث آلودگی آب و مسموم شدن ماهی خواهد شد.


19015251901131107223151111311577621722

از خرید ماهیانی که دارای علایمی مانند تا خوردگی باله‌ها، لکه های پنبه مانند در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدگی چشم بصورت یکطرفه یا دو طرفه و مشاهده زخم روی سطح بدن و یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری خودداری کنند.

  ماهی دارای تحرک مناسب و به حالت یک پهلو و لخت در آب غوطه ور نبوده و بخشی از بدنش برآمده نباشد. همچنین ماهی‌های کوچکتر به لحاظ سن کمتر، اندازه کوچکتر و نیاز به فضای کمتر برای خرید مناسب ترند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی