پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

786



نگرانی بد است


 بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های سنتی، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند.

786



نمی دانم چرا بعضی اصرار دارند به زور هم که شده همه جای دین را با عقل پیوند بزنند. درست است که اسلام دین عقلانیت است اما گره زدن همه چیز آن با عقل و اصول منطقی هم کمی بی مزه گیست. سطحی نگری در دین است. حتما وقتی می خواهیم درباره قواعد عام اجتماعی صحبت کنیم بهتر است با زبان عقل سخن بگوییم اما این سخن گفتن نباید منجر به آن شود که حقیقتی را سطحی بیان کنیم.


عقل کامل


در جمعی خانوادگی نشسته بودیم، سخن از گرمای هوا بود و فلسفه روزه گرفتن... یکی از همبازی های عزیز زمان کودکی که دیگر برای خودش مردی شده بود روزه گرفتن را مسخره کرد و گفت: به نظر من که خرافات منشأ چنین عقایدی است. دوست دیگری شروع کرد به اثبات عقلی روزه و اینکه پزشکان چه تأییداتی نسبت به این دستور دینی کرده اند. از قضا پدر دوست اولمان پزشک بود و جواب مبسوطی در رد دلایل پزشکی اثبات روزه داد...

گفت: این حرف ها را بعضی پزشکان ایرانی از خودشان درآورده اند و اتفاقا اینکه این مدت طولانی معده خالی بماند سود که ندارد هیچ؛ ضرر جدی برای بدن هم دارد.

همبازی قدیمی رویش را به طرف من کرد و گفت نظر تو چیه؟

تو روزه می گیری؟

گفتم آره...

گفت  کدوم پزشک این همه سختی رو برای بدن تایید می کنه؟

یاد یه حرف خیلی کلیشه ای افتادم که قبلا چند بار شنیده بودم اما هر چی تلاش کردم که بخاطر کلیشه ای بودن نگمش نشد و بدون معطلی گفتم: همون که وقتی همه پزشکا جوابت کردن، برات معجزه می کنه....

همبازی عزیز لبخند ملیحی زد و بحث رو عوض کرد...

گاهی حرفای کلیشه ای گویا تر از استدلال های عقلی عمل می کند؛ اینجور وقت ها بدترین زبانی که میشود  چیزی را با آن  توضیح داد زبان عقل است.