پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

وقتی یک مرد غلیظ آرایش می‌کند

چه زمانی مردان آرایش غلیظ می کردند؟

جالب اینجاست که آرایش مردان اما به دوران هخامنشیان ختم نمی‌شود، مطالعه روی نقش برجسته‌ها و اشیاء به دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند.

پادشاه‌ پادشاهان، پادشاه هخامنشی ایران بر مهمانانش در تالار بزرگ وارد شد.او به چشمانش سرمه کشیده و موهایش را فر زده بود. گونه‌هایش را به سرخاب آغشته و لبانش را بنفش کرده بود. بدنش آراسته به زیور آلات بسیار بود...

 


آیا مردان در دوره‌های مختلف تاریخی ایران آرایش می‌کردند؟ در این زمینه اسناد و مدارکی وجود دارد؟
در تاریخ ما آرایش برای مردان نه تنها ناهنجار قلمداد نمی شده

که هنجار بزرگی هم بوده است و هیچ تناقضی با مردانگی یا قدرت محسوب نمی‌شده است. به عنوان مثال هرودت از زبان نمایندگان یونان پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش میکردند و از زیورآلات استفاده میکردند و به پوشیدن لباس‌های فاخر علاقه داشتند. شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند. این شاهان موهای فر شدهشان را در تور میپیچیدند و بالای سر جمع میکردند و گوشوار و گردنبند به خود میآویختند و این رسم حتی تا دوره قاجاریان نیز ادامه داشته‌است.

 


ساسانیان هم نقطه پایان رسم آرایش مردان در ایران نبودند. مردان در دوره قاجار هم سنگ تمام گذاشته و آرایش می‌کردند. از نقاشی‌های به جای مانده از فتحعلی شاه می‌توان یاد می‌کرد. پادشاه کمرباریک قاجار که حرم سرایش شهره خاص و عام است. در آن زمان آرایش کاملی می‌کرده است. از نقاشی‌های این پادشاه خودشیفته کاملا معلوم است.فتحعلی شاه کفش‌های پاشنه‌دار پوشیده، گونه
هایش را سرخ کرده و مو و ریشش را پوش داده است. در تصاویر به جای مانده در جای جای چهلستون گویای آن است که شاه عباس هم همین رسم را به نحو احسن به جا میآورده و حتی از کرم پودر هم استفاده می‌کرده است.

درسته که طبق دستور اکید دین مبین اسلام شرعا رعایت حجاب از جانب خانوم ها واجب است. اما بر مردان هم واجب است که پوششی مناسب داشته باشند. همانطور که بی حجابی جنس مونث موجب فضایی محرک و گناه آلود در جامعه میشه، پوشش نامناسب جنس مذکر هم به طبع خود اثرات منفی خودش رو بجا خواهد گذاشت.

 

جوانانی در مکان های عمومی مشاهده می شوند با پوششی نامناسب، که نه تنها هیچ سنخیتی با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله و اصیل ایرانی نداشته بلکه با دین اسلام هم منافات دارد. پوشیدن لباس همانند غیر مسلمان رو اسلام جایز نمی داند. توجه داشته باشیم که معنای حجاب فقط پوشش نیست بلکه بایستی در رفتار و گفتار هم حجاب رعایت شود.

الان بعضی از آقایون رو در جامعه مشاهده می کنیم که همانند خانوم ها خود آرایی کرده اند! همانند خانوم ها ابرو برداشته اند! گویا فاقد صفات مردانه هستند!

 

مطالبی که در بالا گفته شد به این دلیل بود که در جامعه ما فقط از پوشش زنان صحبت می شود و از پوشش مردان هیچکس هیچی نمی داند و تا الان مقاله ای، صحبتی در این مورد نشده بود و فکر نکنم که کسی در مورد نوشته هایی که در بالا گفته شد اطلاعی داشته باشد که مطمئنن به خاطر صحبت نکردن و تحقیق نکردن جامعه ما در این مورد است. من فقط توانستم انقدر مطلب را پیدا کنم و مطلب واقعا در این مقوله کم بود و اگر کم و کاستی دارد دوستان وبلاگ ما را ببخشند.

این مطالبی را که در بالا گفتم دغدغه اصلی من بود چون هر روزه همانطور که می بینیم به دختران جامعه خرده گرفته می شود و می گویند این چه پوششی که دارند و هر الفاظ بدی به دختران ما نسبت می دهند و حتی برایشان ماشین گشت یا همان گشت ارشاد می گذارند و به پسران ما که با پوشش های زننده و زنانه بیرون می آیند خرده نمی گیرند و برایشان گشت ارشاد نمی گذارند. و متعجبم که آیا این پوشش ها و مدل های مو و ابرو برداشتن پسرهای ما هیچ توجهی نمی شود و همش می گویند اینا پسر هستند و با دخترها فرق دارند و نمیدانم پسرها با دختران ما چه فرقی دارند؟ مگر در اسلام گفته نمی شود که زن و مرد هر دو باید در مورد پوشش خود دقت کنند پس چرا مردم مسلمان ما پسران ما را نمی بینند؟ چرا باید همیشه شاهد الفاظ بدی که در مورد دختران گفته می شود باشیم؟ و خیلی چراهای دیگر.......

 

باز هم میگم که اگر مطلب زیاد خوب نبود دوستان ما را ببخشند چون این اولین بار بود که چنین مطلبی نوشته ام و ممنون از دوستانی که این مطلب را خواندند.

منابع:

1- حجاب در ادیان الهی / ص 75

2- تاریخ لباس ایران / شبنم رنج دوست

3- مصباح الشریعة /باب هفتم

4- سوره مبارکه احزاب آیه شریفه 21

5- امام شناسی جلد نه / علامه سید محمد حسین طهرانی ص280

6- الغیبة / ص 243 کافی / ج1 ص411

7- مکارم الاخلاق /باب پوشیدنی ها

8- جامع الاحکام صافی /ج2 ص 1722- توضیح المسائل، بهجت/ 1933.1937

9- تاریخچه پوشش سر در ایران / دکتر شهشهانی

10- مکارم الاخلاق/ الطبرسی ص224

11- مستند الفردوس(نقل دیلمی از جابر)- مکارم الاخلاق / الطبرسی

12- www.dokhtiran.com

13- قران کریم سوره نور آیات 30،31

نظرات  (۱۴)

سلام
وای خیلی جالب بود کلی خندم گرفت.فک کن پادشاه مملکت آرایش داشته باشه.خخخخ
اخه با این سابقه قشنگ ما الان به جوانامون چی بگیم خب؟ این بیچاره ها که فقط ابرو برمیدارن و موهاشون و فشن می کنن. همین کارا رو کردن که نسلشون منقرض شد دیگه:))
نویسنده مقاله خسته نباشی خیلی خوب بود.
پاسخ:
سلام
        بمیرم برای اینایی که فقط ابرو برمی دارن و موهاشونو فشن می کنن!

 الان نتیجه گیری اخلاقی از این مقاله این بود که نمیشه به پسرایی که این کارها رو می کنن حرفی زد چون شاهاشون در گذشته خیلی کارا می کردند. آیا؟!!

البته آخرشو عالی گفتین امیدوارم جوونای ما کاری نکنن که نسل ما هم منقرض بشه.


سلام
ممنون. تا تعریفتون از فمنیست چی باشه؟ احساس می کنم جمله آخرتون یکم کنایه داشت شاید هم نداشت. حالا چه داشت یا نداشت اولین بارم بود البته با چند نفر کلی حرف زدم و هیچ مقاله ای در این مورد نبود جز یک دونه که از اون مقاله همون بخش پوشش سر مردان رو برداشتم. معلومه که استعداد فوق العاده ای دارم واقعا در این مورد مطلب کم بود و کلی وقتم رو گرفت، ولی مقاله ای که در مورد حجاب باشه خیلی زیاد.
پاسخ:
سلام
         اونو که همونطور که گفتم شوخی کردم با تعریفم از فمینیسم این مقاله به هیچ وجه فمینیستی نیست. شما یه سری واقعیات رو گفتین.

فقط بازم میگم که مردان ایرانی در گذشته آرایش نمی کردن شاید شاهان ما اینطوری بودند اما به خصوص در تاریخ معاصر جایی نداریم که آرایش کردن در عموم مردها رایج باشه.

قبلا هم گفتم که این بحث کلا بحث جدیدیه و نوشتن در این باره هم کار خیلی سختیه برای همینم می گم که استعداد نگارنده فوقالعادست. به خصوص اگر تجربه ی اولش باشه نه تعارف بود نه چیز دیگه ای شاید اگر خودم مینوشتم به این خوبی در نمی اومد حالا دیگه متوجه نمی شم کجای جمله هایی که استفاده کردم کنایه داره و دقیقا کنایه به چه چیزیه اگر توضیح بدین ممنون میشم.

معلومه که راجع به حجاب خیلی بیشتر از این بحث صحبت شده و نوشتن راجع بهش کار راحت تریه اما خوب حتما یا درست گفته نشده یا کافی نبوده که چنین وضعیتی تو جامعه داریم.

ماجرای این چهارتا جمله چیه؟ من تنها تغییری که تو مقاله دادم اینه که بعضی جاها که شکسته نوشته شده بود رو کتابی کردم و البته عکسی که فرستاده بودین هم نتونستم تو وبلاگ بذارم لینکشم پیدا نکردم که ازش استفاده کنم.

مگه قراره تو اسناد سازمان ملل دست ببرم که تحریفش کنم. این نوع نگاه کردن بدبینانه نیست؟!

۰۲ تیر ۹۲ ، ۱۳:۰۹ مهدی محمدی

خوندم برادر. اما فعلا نظری ندارم. شاید به خاطر این که نمی تونم چنین ادمهایی رو  درک کنم. شاید

پاسخ:
سلام
         لطف کردین.
                         ماشاالله ارتباطاتی می نویسی.

 پیامتون رو خیلی هنرمندانه و به بهترین نحو ممکن بیان کردین.

ممنون از حضور برادر عزیزم...
سلام
مگه کار دیگه ای هم میکنن؟ نمیدونستم خداییش.عجب!!!
نه نتیجه گیری اخلاقی این بود که آرایش خیلی بده خیلی خطر داره،عصبانی نشی ها. نمیدونم چرا من فقط خنده ام میگیره.
آمییین.هه
پاسخ:
سلام

خیلی خیلی تشکر چند وقتی بود اینجوری نخندیده بودم

در جوابش خیلی چیزا میشه گفت. خییلی چیزا ...

اما

چیکار کنم که بلد نیستم به کسی تیکه بندازم جواب این نظرتون باشه برای بعد....

یه دوستی می گفت وقتی به کسی تیکه ی بد میندازی یا مسخرش می کنی در واقع به اون هیچ لطمه ی نزدی فقط با این کار خودتو پیش همه کوچیک کردی.

عید همگی مبارک.

آهان راستی
عید همگی مبااااااااااااااارک:))))

سلام

مثل اینکه جملم رو درست نخوندید. گفتم احساس می کنم کنایه است نگفتم حرفی که زدید حتما کنایه است. تحریف، تحریف کردن چه یک جمله باشه چه یک سند سازمان بین الملل. فکر کنم خیلی از این جمله من عصبانی شدید و واقعا از رفتار شما متعجبم.

پاسخ:
سلام
        تعجبتون طبیعیه چون شما شناخت چندانی از من ندارین من مدل حرف زدنم اینجوریه که شاید شما فکر کنید عصبانی شدم اما حتی اتفاقای بد هم نمیتونه خیلی منو عصبانی کنه.
به هر حال خیلی متوجه منظورتون نشدم این چهارتا جمله ای که تو نظر خصوصی نوشتین من یک جملش کردم و برای همین میگین تحریف شده دقیقا کجای مقاله ای که برای من فرستادین بود. اگر خودتون پیداش کردین حتما بهم بگین.
 

در مورد جمله چهارمتون باید بگم که اگه چیزی اجباری نباشه انقدر هم مشکلات پیش نمیاد .اسلام ما رو در هیچ چیزی مجبور نکرده مگه غیر از این؟ ما انسان ها باید خودمون انتخاب کنیم برای همین خدا به ما اراده داده. مشکل جامعه ما این است که حجاب اجباری و این شیوه، شیوه غلطی. کشورهای اسلامی دیگه با اجباری نکردنشون مگه دارن ضربه می بینن،خوب معلومه ، نه. حالا هر چقدر هم که در این مورد بحث بشه باز هم این اجبار کارها رو خراب می کنه و این بحث ها هیچ فایده ای نداره.

عید هم بر همگی مبارک باشه.

پاسخ:
چه ربطی به حرف من داشت؟!! چون ارتباطی بین این نظر و حرفی که زدم نمی بینم دربارش چیزی نمی گم.

راستی عیدتون هم مبارک

من تیکه انداختم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسخره کردم؟؟؟؟؟؟؟؟
حاشا و کلا
دوستان اگه شکلک دو تا دست و و پا و مشک و لگدم بذارین ممنون میشم

دعوا که شاخ و دم نداره
پاسخ:
سلام بابا ایمان جان کسی با کسی دعوا نمی کنه

 الکی شلوغش می کنی.
سلام 
در جواب قلم جوان:
اتفاقا پیشنهاد خوبیه چون تو وبلاگ جای شکلک ها خالیه :/


توجه داشته باشیم که معنای حجاب فقط پوشش نیست بلکه بایستی در رفتار و گفتار هم حجاب رعایت شود.

+احسن!
==============
عالییییییییی بود برادرم،مرسی.امیدوارم بعضی پسرا اینو بفهمن که با شبیه کردن خودشون به زنها، زنها ازشون فراری میشن وحتی حالشون بهم میخوره!مرد باید ظاهر مردونه یخودشو حفظ کنه دیگه.
واقعا نمیدونم بعضی پسرا با چه طرزتفکری اینکارارو میکنن!!!
پاسخ:
سلام
        به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردین. البته از این جا به بعدش یه کم فلسفی میشه. حجاب معنای خیلی وسیعی داره و به هیچ وجه توی مسئله ای مثل 

پوشش خلاصه نمیشه و اصلا همین که به پوشش خانمها اصطلاحا میگن حجاب و نمی گن پوشش خودش یه نکته ی ظریف فرهنگیه پوشش یه واژه ی سطحی اما 

حجاب یه واژست با مفهوم فوق العاده وسیع.

نمبتونم نگم که این نظری که داده شد منو به وجد آورد.

خیلی خیلی ممنونم از روشنگریتون فانوس روشن.
۰۷ تیر ۹۲ ، ۱۶:۲۵ سید میلاد موسوی
دوست گرامی؛
با توجه به مستندات، داریوش بزرگ (درود بر او) گوشواره به گوشش می کرده و سرمه می کشیده، و خوب فرعون های مصر نیز این کارها را می کردند؛
در حدیثی هم که از ائمه های اسلام خواندم، به سرمه کشیدن را سفارش کردند، یعنی امام علی و پیامبر هم سرمه می کشیدند، چرا که سرمه کشیدن باعث تقویت چشم می شود.
دوست گرامی، این را در نظر بگیر که هر دوره ای از تاریخ، هنجار ها و اندیشه ها و باور ها و اعتقادات و آرمان های خودشون رو دارن، مثلا امروز که خودمون یه چیزی رو آرمان اجتماعی می دونیم، سال ها بعد فرزندانمان مارا مسخره می کنند و این هنجار یا آرامان را بی اساس می دانند.
نخست آنکه در آن زمان، آرایش برای افراد بزرگ و صاحب مقام بوده است، آرایش کردن اعم از سرمه کشیدن و گوشواره داشتن نشان از ثروت و با شخصیت بودن بوده است، ولی در گذشت زمان آرایش مخصوص خانم ها شده است؛
دوم آنکه به این سوره های قرآن اشاره کردید، باید بگم که هخامنشیان و فرعونان مصری پیش از اسلام بوده اند، و پس از اسلام نیز این رسم که پادشاهان آرایش کرده و زیورآلات داشته اند، نسل در نسل به حکومت های بعدی رسیده است و به مرور زمان که اسلام بیشتر در کشور و در بین مردم رواج پیدا می کند و جزوی از فرهنگ ایران می شود، پادشاهان نیز این کار را کنار می گذارند.
روز خوش و بدرود.
پاسخ:
سلام مجدد
                بله درست می فرمایین در نظرات بالا هم اشاره ای به این شد که در دین ما سرمه کشیدن سفارش شده اما نمی دونستم برای اینه که برای چشم مفیده.
اون نکته ای هم که درباره ی عرف و گذر زمان فرمودین کاملا درسته عرف یکی از منابعی هست که خیلی وقتا مورد نظر قرار می گیره و همونطور که بالاتر گفتم شرع خیلی جاها عرف رو برای رسیدن به یک حکم مطلق ملاک قرار میده و اونو کاملا محترم می دونه.
ممنون از حضورتون واقعا استفاده کردیم. 
۰۷ تیر ۹۲ ، ۱۶:۲۸ سید میلاد موسوی
۱۰ تیر ۹۲ ، ۱۳:۴۵ سید میلاد موسوی
زردشت پیامبر: بیاییم از کسانی شویم که این جهان را تازه و نو می گردانند.
درود فراوان به شما؛ امیدوارم تندرست باشید؛
با 3 نوشته با سرنوشتار:
+ قانون 80/20
+ اراده
+ سروده های زرتشت
به روز شدیم؛ منتظر دیده تان هستیم.
هم اکنون بدرود.
پاسخ:
سلامت باشین.
حتما بهتون سر می زنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی