پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات



سلام به همگی

چند وقت پیش یکی از مخاطبان وبلاگ نظری گذاشته بودن که خیلی بهش توجه نشد اما چون نظر ایشون دغدغه ی منم بود قرار شد بعدا بهش بپردازیم.

با هم نظر ایشون رو می خونیم.

یه دوست

سلام.

چند وقت پیش یه سوالی برام پیش اومده بود که دلم می خواست همه جواب بدن بخصوص آقایون وبلاگ (‌برای اینکه دوستان خرده نگیرن میگم که آقایون شامل پسرهای وبلاگ هم هست).

سوالم این بود: اگه یه روزی مجبور باشید به جای این همه رنگهای قشنگ که روح آدمو نوازش می ده رنگ مشکلی رو انتخاب کنید چیکار می کردید؟ اگه مجبور بودید هر روز یه عبای مشکلی به اسم چادر رو به عنوان لباس انتخاب کنید اونم توی تمام روز چیکار میکردید؟در ضمن همه میدونن که رنگ مشکی چقدر روح آدم و خسته میکنه.تا حالا شده خودتونو جای خانما بگذارید؟ اگه شما جای اونا بودید چیکار می کردید؟ آیا بعد از این بازم وقتی در مورد حجاب و لزومش صحبت می کردید لحن تون طلبکارانه خواهد بود؟؟ البته اینم مدنظر داشته باشین که من فقط توجهتون رو به رنگ پوشش چادر جلب کردم و نه بقیه مسائل

پیشاپیش ممنون بابت جوابهایی که میدین

پاسخ:

سلام

وقتی اومدم بهتون جواب بدم انقدر زیاد شد که گفتم این خودش میتونه تو یه پست مستقل بیاد شما باعث شدین من یه مقاله بنویسم.

ممنون.

به زودی تو یه پست مستقل میارمش.

در ادامه مطلبی رو مطالعه می کنید که شاید همش به این سوالی که مخاطبمون پرسیدن ارتباط نداشته باشه چون یه مطلب مستقله اما سوال اولیه ای که باعث به وجود اومدن این مطلب شد رو براتون آوردم تا بدونید چرا همچین چیزی رو نوشتم.

حجم مطلب انقدر زیاد شد که گفتم شاید حوصله ی خوندن همش با هم رو نداشته باشین در نتیجه به سه قسمت تقسیمش کردم که این قسمت اولشه و تو چند روز آینده کامل بقیه قسمت هاشم میارم.

لطفا به این نکته توجه داشته باشین که این سه مقاله در واقع یک مقاله هست پس طبیعتا بعد از خوندن هر سه قسمتش میشه دربارش یه نظر قطعی داد. پس لطفا تو نظر دادن دقت کنید.

از دو گروه خواهش ویژه دارم که تو نظرات مشارکت کنند گروه اول کلیه پسرا. گروه دوم دخترایی که با متن مقاله و استدلال هاش مخالفن.

در پایان در یک پست مستقل این سه مقاله به حالت اصلیش که یک مقاله هست در وبلاگ آورده میشه.



ساده اما زیبا

درست مثل مروارید

 

همیشه تابستانها یک علامت سوال بزرگ ذهنم را به خود مشغول می کرد و آن این بود که افرادی که چادری هستند چطور میتوانندگرما را تحمل کنند. اگرمن دختر بودم مطمئن نیستم که چادری میشدم یا نه.

حتما می دانید که رنگ تیره به خصوص مشکی گرما را جذب می کند.بین این همه رنگ متنوع و مختلف که در دنیا وجود دارد مشکی حتما رنگ خسته کننده ای به حساب می آید.

پس چگونه با تمام اینها چادر پوشش رسمی یک کشور می شود و مردم این پوشش را می پذیرند چادر مشکی را؟!!

اول اینکه چرا چادر؟

دوم اینکه چرا رنگ مشکی؟

چرا بعضی از مردم ما انقدر بر روی حجاب آن هم یک نوع از آن یعنی چادر مشکی پافشاری و اصرار می کنند؟

در ابتدا این نکته به ذهن می رسد که این امر به دلیل این است که جامعه ی ایران از دیرباز یک جامعه ی مذهبی بوده است و به همین دلیل است که امروزه برخی از مردم و زنان بر این پوشش تاکید و اصرار دارند.

اما با کوچکترین توجه و تعمقی در دین اسلام به این مهم دست پیدا می کنیم که هیچ جای دین اسلام چیزی به اسم چادر نداریم چادر فقط یک مصداق برای یک قاعده است.هیچ جای دین چنین توصیه ای به صورت مصداقی نشده است.

حجاب قبل از مذهب

جالب است بدانید اساسا حجاب در ایران و حتی سراسر دنیا بیشتر ریشه ی تاریخی دارد تا مذهبی و دینی. راحت تر بگویم قبل از اینکه اساسا دینی پدید بیاید ما در تمدن های بزرگ دنیا می بینیم که حجاب وجود داشته است. برای مثال: درامپراطوری هایی مثل: یونان، روم و ایران که از تمدن های بزرگ آن زمان به حساب می آیند حجاب وجود داشته است. حجاب حتی در میان اعراب هم به نوعی وجود داشته البته درباره ی جامعه ای مثل هند اختلاف نظر وجود دارد که آیا حجاب قبل از ورود اسلام به آن وجود داشته است یا نه. به هر حال آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل از تاریخ و عصر حجر نسبت می‏دهند، کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‏نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‏شود، و به این دلایل، عقیده عده‏ای که می‏گویند «مذهب» موجد حجاب می‏باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است .

چادر ذاتا مقدس نیست

همان طور که در چند سطر بالا عرض شد چادر از نگاه دین تنها یک مصداق است برای یک قاعده. البته بعضی جاها از حد یک مصداق خارج میشود و به یک نماد فرهنگی تبدیل میشود چادر از گذشته تا به حال برای زنها نماد دینداری بوده است.

نماد به خودی خود نه مقدس است و نه در ذات خودش چیز خاصی دارد اما مردم در تمام دنیا معمولا روی نماد هایشان خیلی حساس هستند و شاید این حساسیت به تقدس هم برسد برای همین هم بعضی خانم ها به خصوص در گذشته نسبت به چادرشان خیلی حساس بودند.

اما باز هم سوال اولم را تکرار می کنم اصلا چرا چنین چیزی که هم داشتن آن در خیلی از فصل ها مثل تابستان زجر آور است و هم رنگ مناسبی ندارد باید نماد بشود ببخشید مگر زنهای ایرانی ذهنشان مشکل داشته است که این پوشش را انتخاب کرده اند؟ یا اینکه از قدیم در ایران زنها به زور مردان چادری شده اند؟

.........

ادامه ی مطلب به زودی




نظرات  (۴)

سلام
خوشحالم که به روز شدی و با موضوع خوبی هم به روز شدی
تمام حرفات نظر من هم هست. اما واقعا نمیدونی نماد چادر از کجا اومده که برای خیلی ها تقدس هم داره؟ اگر هم میدونی که یه جوری گفتی که نمیدونی!
جواب سوال آخرت رو هم تو متنت دادی که حجاب یه امر عقلیه و قبل از دین و ... بوده.
در مورد جمله ای که تو عکست نوشته شده باید بگم که اصلا جالب نیست. حداقل باید علامت سوال میداشت.
باید دید ادامه ش چی میشه...
پاسخ:

سعید جون دقت کنی جمله علامت سوال داره ها.

همونطور که گفتی باید دید ادامش چی میشه.

سلام
نوشته  حجاب محدودیت است!
 
برای ....؟
شما از این چی برداشت میکنی؟
پاسخ:
من الان اصلا هیچ برداشتی  نمی کنم چون کلشو نخوندم.
سلام
رو موضوعی دست گذاشتید که خیلی می شود راجع بهش صحبت کرد و هنوز که هنوزه این بحث ادامه داره و ادامه خواهد داشت. این موضوع درش خیلی تناقضات و چرایی هایی رو میتوان دید و نمی شود به یک نتیجه گیری واحدی رسید. بنظرم این موضوع تو وبلاگتون موقعی جالب میشه که دخترها و ‍پسرها با همدیگه تبادل نظر پایایی رو داشته باشند.
کاش همه ی مطلب رو میذاشتید بنظرم اینجوری بهتر است چون تا ته مقاله رو نخونیم که نمی تونیم درموردش حرف بزنیم. دوست دارم بعد از اتمام کل مقاله اولین کسی که نظر میده خود خانم یک دوست باشند.
پاسخ:

سلام

         با حرفاتون کاملا موافقم

همه که مثل شما انقدر ثابت قدم و جدی نیستن خیلی ها تا ببینن مطلب یه کم زیاه بی خیال کلش میشن.

برای منم خیلی بهتر بود که همشو یه جا بزارم اما خوب انیجوری هم شاید مزه ی خودش رو داشته باشه.

سلام
 باشه چون تویی وایمیسیم تا آخرشا!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی