پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

درست مثل مروارید

 

چون این آخرین قسمت مقالست باید بگم که خیلی از نکات و زوایای مهم از این مطلب موند که نشد بهش بپردازیم. اگر کسی از اینکه تا الان نمی تونست نظر قطعی بده خسته شده الا دیگه وقتشه.

امیدوارم تا اینجا خسته نشده باشین

اما ادامه ی مطلب:

برای پاسخ به این سوالات باید به یک نکته ی مهم توجه شود و آن این است که ما اینجا تنها به یکی از دلایل اثبات حجاب اشاره کردیم که شاید این دلیل دلیل اصلی هم نباشد اما از دلایل اساسی به شمار می آید.

 

 به صورت تیتر وار اگر بخواهیم به دلایل دیگر اثبات حجاب اشاره کنیم میتوانیم از زاویه هایی مثل:

1-     حفظ و تداوم نهاد خانواده که هر جامعه ای برای سالم بودن به آن نیاز دارد

2-     حفظ امنیت خود زنان

3-     ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه

4-     کاهش هزینه های اقتصادی با کم شدن استفاه از لوازم آرایشی و جلوگیری از فرهنگ مدگرایی

5-     موفقت بیشتر در فضاهای شغلی برای زنان

6-      هویت بخشی واقعی به زنان /پرهیز از دید ابزاری و جنسی به زن و نادیده گرفتن کرامات و اصالت آنان

و....

درباره ی مسئله ی حجاب صحبت کنیم که هر کدام از این زوایا نکات مهم و اساسی را در خود دارد و به راحتی از طریق هر کدام از آن ها میتوان حجاب و لزوم آن را اثبات کرد. شاید غرب توانسته باشد با راهکارهایی برخی از مشکلات بی حجابی مثل شایسته سالاری را تا حدودی حل کند اما مثلا در مسئله ای مثل تزلزل نهاد خانواده جامعه شناسان و کارشناسان معاصر غربی همواره اذعان کرده اند و اثرات زیان آور آن بر جامعه را متذکر شده اند. مسائلی از این دست امروزه به مشکلات حل نشدنی در جامعه ی غربی تبدیل شده که مردم در آنجا همواره از آن رنج می برند.

 

]چرا مشکی رنگ عشقه؟

اما چرا مشکی؟ با نظر کسانی که میگویند «مشکی رنگ عشقه» موافق هستم. تقریبا همه این را شنیدند که مشکی رنگ نه گفتن و ندیدن دنیا و غرایض جنسی است. در نتیجه خیلی طبیعی است با این توضیحاتی که دربالا عرض شد زنان ایرانی رنگ میشکی را انتخاب کنند.

البته ما در انتخاب رنگ مشکی به هیچ عنوان تعصب نداریم حتی در دین پوشیدن این رنگ برای مردان مکروه است در دین رنگ اول سفید است بعد سبز و .... به لحاظ روان شناسی هم اثبات شده که این رنگ ها باعث آرامش روانی میشوند.

اما همانطور که گفتم چادر مشکی برای زنان ایرانی یک نماد فرهنگی است. و نمادها را به راحتی نمی توان رد کرد. مشکی باعث جذب گرما میشود مشکی رنگ شادابی نیست اما این رنگ ویژگی های دیگری هم دارد که ما در بالا آن را ندیده ایم. از جمله اینکه مشکی بدون هیچ سؤالی، قوی ترین و مقتدرترین رنگ است. ما آن را نشانه مرگ و تاریکی می دانیم و این در نتیجه یک حس ناشناخته است. همچنین سیاه می تواند مرموز باشد. حس دریافت شده از سیاه پیش از وقوع پیش آمدی، حال و هوایی از خطر را به همراه دارد و آن به خاطر خطر بزرگی است که دارد. همچنین معمول ترین رنگ برای اتومبیل ها و وسایط نقلیه اداری که وظیفه حمل و نقل رجال و اشخاص بزرگ را به عهده دارند می باشد زیرا این رنگ دلالت دارد بر اینکه شخص درون اتومبیل، مهم و قابل احترام است.

                          

 

در قرن شانزدهم، این رنگ در بریتانیا سرچشمه پوشیدن سیاه در مراسم عزاداری بود. در دنیای مد، سیاه حقیقتاً در همه جا حضور دارد. هدف کلی لباس سیاه، ابتدا توسط کوکاجو طراحی شد. بعد بارها به عنوان تعالی فرهیختگی و با فرهنگ بودن معرفی شد. این رنگ همچنین شخص را لاغرتر نشان می دهد و کثیفی را هم نشان نمی دهد و این دو خصوصیت اصلی در مد کاربرد زیادی دارد.

 همچنین در روان شناسی رنگ سیاه به عنوان رنگی محافظه کار، جدی و بزرگ مورد توجه قرار می گیرد و برای نشان دادن احترام در موقعیت های رسمی و مهم، مورد استفاده قرار می گیرد.

 در فرهنگ های مختلف و در نشان های نجابت خانوادگی، سیاه مظهر غم و اندوه است.

 سیاه یک حس سنگین و عمیق می بخشد.مردم فکر می کنند جعبه های سیاه، سنگین تر از جعبه های سفید هستند.

با این توضیح حالا دیگر انتخاب رنگ مشکی برای پوشش رسمی در بین زنان ایرانی را انتخابی ضعیف و سطحی نمی دانم.

وقتی زنی در اجتماع ما چادری است همین چادری بودنش پیام و مفهومی خاص برای اطرافیانش دارد. چادری بودن یعنی اینکه این زن میتواند برای رسیدن به هدفی بزرگ تر از علایق سطحی خود چشم پوشی کند. چادری بودن برای یک پسر شاید این پیام را داشته باشد که این زن میتواند صبور باشد و ....

 

                     

 

با تمام این حرفها همه انسان ها در انتخاب پوشش خود آزادند و حتما باید خودشان پوششی را با عقلشان انتخاب کنند. پوششی که آن را دوست دارند و فکر می کنند بهترین است چون بی شک زنان و مادران این سرزمین لایق بهترین ها هستند.

 

(سخن بی عیب‌ و نقص تنها بر زبان مصومین جاریست.)

.....محمد حسن خلعتبری.....

 

 

منابع :

قرآن کریم آیات سوره اعراف، احزاب، نور

هارمونی رنگ، تینا ساتن/ برید.ام.ولان / ترجمه مریم مدنی / انتشارات مارل

جامعه شناسی تاریخی زن

عفاف نماد هویت انسانی

http://opiran.blogfa.com/page/jud.aspxتاریخچه حجاب در دین یهود

http://www.mortezamotahari.com پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری

http://www.porsojoo.comدرگاه پاسخگویی به مسائل دینی

نظرات  (۴)

سلام
خسته نباشید، نوشته ی خوبی بود همین که همت کردید و نوشتید خیلی عالی. یکم نظر دادن در این مورد سخت و در گفته هایمان باید یکم ظرافت به خرج بدیم من که یکم نظر دادن در این مورد برام سخته دوست دارم حرف دیگ دوستان را بشنوم و بعد اگه تونستم نظرم رو بدم.
پاسخ:

سلام

          ممنون که خوندینش

آره واقعا حرف زدن در این باره سخته برای منم خیلی سخت بود. اما بالاخره باید هر کسی تکلیف خودش رو با این مسئله مشخص کنه اگه فکر می کنه غلطه با استدلال درست برای همیشه ردش کنه و اگرم فکر می کنه درسته همون طور که فکر  می کنه عمل کنه.

یادم رفت بگم عکس هایی که برای مقالتون گذاشتید خیلی قشنگ من که خیلی حال کردم مخصوصا با این مروارید که توصدف. راستی این مطلب که در مورد رنگ مشکی نوشتید خیلی برام جالب بود تا به حال اینطوری در مورد یک رنگ فکر نکرده بودم. راستی این پروانه را نجات بدید داره تو سیاهی گم میشه آخه خیلی رنگ خوشکلی داره. شوخی کردم
پاسخ:

ممنون چشماتون قشنگ می بینه.

درست مثل مروارید؟نه!

اگه منصفانه،بدون ذهنیت قبلی وپیش داوری که بزرگان دین به ما دادن بخواین قضاوت کنید

 حکم نمیکنید که چادر مثل یه صدفه واسه پوشش مروارید...

هیچوقت دقت کردین اغلب خانمای چادری دقیقا مشخصه که زیر چادر چی پوشیدن؟خب پس من نمیدونم نقش چادر چیه؟

شاید نقش یه صدف کاملا باز واسه یه مروارید.یا تازه شاید فقط یه صدف باز واسه بهتر و بیشتر  نمایش داده شدن مروارید...

منظورم این نیست که دلیل چادری بودن  یا شدن جلب توجهه!

نه!

اونی که شماازش صحبت کردین چادر در حالت ایده آله!مثل بقیه احکام آرمانی و کمتر دست یافتنی اسلام...

در قریب به اتفاق مواقع یه مانتوی مناسب بیشتر صدف گانه است به نسبت یه چادر....

ازحوصلم خارجه باز بنویسم...

 

نیز از حوصله شما

پاسخ:
سلام
        اتفاقا یکی از عکسایی که گذاشته شده بود دقیقا به همچین چیزی اشاره داشت. کاملا موافقم که این الان شده یه مدل جدید که خیلی هم داره رایج میشه.
اما خوب بعضی چادری ها هم هستن که اینطوری نیستن. مگه نه؟ اونا واقعا آدما ی آرمانی هستن؟ یا یکی مثل منو شمان بعضی وقتا با خودم فکر می کنم این آدما چه جوری زندگی می کنن واقعا چه تفریحی دارن؟ نه میتونن دوچرخه سواری بکنن و نه مثلا تو فضای باز خیلی ورزشای دیگه. آخه چرا برای خودشون انقدر محدودیت درست می کنن؟ برای رسیدن به چه چیزی؟ دلشون به چی خوشه؟
اونام مثل خیلی های دیگه تو این سن نیاز به این دارن که حرفاشون رو با کسی غیر از خانواده بزنن درد دل کنن و از منبعی غیر از خانواده محبت بگیرن. یکی دوستشون داشته باشه و اونا هم کسی رو دوست داشته باشن دوستای آدم تا یه حدی میتونن به این نیاز جواب بدن تازه این تیپ آدما هم که چیزی مثل دوست پسر تو زندگیشون وجود خارجی نداره پس چیکار می کنن؟!!
نمی دونم چرا اما ته دلم آدمای اینجوری رو تحسین می کنم. به خیلی از مردا نمیشه گفت مرد اما اینا خیلی مردن. اون چیزی که خیلی اهمیت داره چادری بودن نیست با حجاب بودنه حالا هر جوری که می خواد باشه اما اصطلاحا می گن چادر بهترین و کامل ترین نوع حجابه.
کسی کسی رو مجبور نمی کنه که این پوشش رو انتخاب کنه اگرم کسی این کارو بکنه مشکل داره. در ضمن حجاب یکی از مسائل دینه متاسفانه ما دین رو تو چیزایی مثل حجاب ، ریش و سایر ظواهر خلاصه می کنیم درسته که اینا مهم هستند (بالاخره آدما از ظاهر هم دیگه راجع به هم قضاوت می کنن و دید پیدا می کنن). کمتر میشه گفت کسی که ظاهرش خیلی از این فضاها پرته ته دینداری باشه اما روح دین که به قول شما آرمانیه از اینا خیلی مهم تره آدمی که فقط از دین چادر سر کردن و ریش گذاشتن رو یاد گرفته اصلا نفهمیده دین چی می گه یه نفر با ظاهر مذهبی وقتی واقعا دینداره که مثلا خوش اخلاق باشه صبور باشه امانتدار باشه خیر خواه باشه حق کسی رو نخوره و....
شاید الان خیلی ها باشن که در ظاهر آدمای دینداری به نظر نرسن اما این ویژگی هایی که بالا گفته شد رو از خیلی ها با ظاهر مذهبی بیشتر رعایت کنن. این تیپ آدما قطعا تو این بحثا مذهبی ترن حالا هر ظارهی که می خوان داشته باشن مهم عملشونه که ظواهر یکی از ملاک های عمله و چیزای مهم دیگه ای هم هست.
آدم وقتی انگیزه پیدا می کنه که هدفی رو دنبال کنه که اون هدف واقعا آرمانی باشه اگر این هدف یه چیز معمولی و پیش پا افتاده بود که دیگه اصلا ارزش زیاد وقت گذاشتن رو نداشت.  
همه ی این حرفایی که زدم فقط گفتنش راحته و خودم پام از همه بیشتر تو این چیزا می لنگه.
ببخشید اگه زیاد شد و حوصلتون سر رفت.
سلام
خیلی خوب میتونی دیگران رو درک کنی،جای تحسین داره.فکر نمی کردم پسرا هم به یه چنین چیزی فکر کنن، خیلی خوب شد این بحث مطرح شد به نظرم دختر و پسرا لازمه که تا حدودی دنیای همدیگه رو درک کنن، به رشد فکریشون کمک می کنه.
ممنون
پاسخ:
خواهش می کنم.
                         چرا، بعضی وقتا ذهن آدما به هم خیلی نزدیکه.

 آدمایی که حتی یه درصدم تو ذهنشون احتمال نمی دن با همدیگه مشترکات فکری داشته باشن تو خیلی زمینه ها مثل هم فکر می کنن یعنی اگر مصادیق

فکریشون رو بذارن کنار شاید تو شرایط یکسان دو نفر که زمین تا آسمون از نظر ظاهری با هم متفاوت باشن عین هم عمل کنن.

من اینو امتحان کردم.

البته نمی دونم چقدر منظورم رو تونستم برسوندم.


                      

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی