پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

 

سلام

می خوایم چند جمله با هم بخونیم

از جنس دغدغه

حرفایی که شاید تو ذهن خیلی از دخترای جوون و خانم های ایرانی باشه که حداقل یه بار بهش فکر کردن و به هر دلیلی الان گوشه ی تاقچه ی ذهنشون داره خاک می خوره.

این مقاله رو یکی از مخاطبان گرامی وبلاگ برامون فرستادن که البته باعث افتخار ماست که اینجا رو برای انتشار مقاله ی زیباشون انتخاب کردن معنیش اینه که دوست دارن این حرفا رو با همه ی شما در میون بذارن و ببینن نظرتون راجع به این حرفا چیه پس

لطفا خوانندگان محترم در نظر دادن خسیس نباشن.

چون حجمش زیاده مقاله رو به دو قسمت تقسیم می کنیم.

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

مردان بدحجاب

متنم را با آیه ای از قرآن شروع می کنم:

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِذ رمَا یَصْنَعُونَ ( آیه 30 سوره نور )
به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرجهای خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزه تر است که خدا از کارهایی که می کنید آگاه است .

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (آیه 31 سوره نور )
و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبان ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند ، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید.

 

آیا حجاب فقط برای زن است؟

این سؤالی است که شاید به ذهن بسیاری بخصوص زنان خطور میکند. با مطالعه متون اسلامی و روایات و احادیث بزرگان دین متوجه خواهیم شد که مردان نیز باید حجاب را هم در مورد پوشش ظاهری و بخصوص در مورد حفظ نگاه خود رعایت نمایند. قطعاً مردها نیز مجاز نیستند با هر پوششی در جامعه حضور پیدا نمایند، هر چند نوع پوشش زنان با مردان متفاوت است لیکن مردان نیز باید حد و مرز پوشش مناسب برای یک مرد مسلمان را رعایت نمایند.

حدود شرعی حجاب آقایان!
براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان حجاب ایشان در زمینه نگاه کردن است. مردان بایستی غضّ بصر داشته باشند. این بدان معناست که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند. البته این موارد را می توانید در رساله ها بخوانید چون مطلب زیاد می شود.

پوشش مردان در فرهنگ ها و ملل در طول تاریخ:

پوشش مردان که از ابتدای تاریخ بشری ، برخاسته از حیا و عفت و فطرت ، مورد توجه او بوده است نیز از عوامل مهم تامین آرامش فرد ، سلامت فردی و اجتماعی انسان به شمار می رود .

با نگاهی گذرا به نوع پوشش در تمدن ها به راحتی می توان به دو رکن اساسی آن پی برد. یکی بلندی و گشادی لباس است که مانع نمایان شدن برجستگی ها و ترکیب اعضاءبدن بخصوص نقاط تحریک کننده می شود ، و دیگری پوشش سر درمردان می باشد

 

این دورکن با وجود اختلافات آداب و رسومی قومها در تمام تمدن ها سایه افکن بوده .

بخش اول ( رکن نخست ، لباس پوشش دهنده )

پوشش قبل از اسلام

در دوران قبل از اسلام نیز لباسها با توجه به ندای فطری و درونی انسان به رعایت عفت و دوری از جلوه گری و شهوت پرستی ، غالبا یک پوشش بلند است که تا زانو می رسد

مثلا در دوره ی مادها : پیراهمن مادی دارای آستین بلندی است که با یک ملایمت از سر شانه به سوی مچ تنگ می شود ، مرد ماد طبق نقوش سنگی تخت جمشید ، شنلی دارند که مستطیل است و قد آن از جبّه بلندتر است.

هخامنشیان نیز از نظر لباس مانند مادها بودند . در کتاب(پوشاک باستانی ایران) می خوانیم : کورش لباس مادی ها را بخصوص از این جهت که عیب پوش بود اقتباس کرد . او لباس کوتاه و تن نما را نمی پسندید و لباس قومی او نیز جامه ای آزاد و بلند بود .

مردان ایرانی

مردان پارسی همانند زنانشان از نمایاندن بدن بدون پوشش کامل خود، احساس شرم میکردند و جز دست ها ، نمایش قسمت های دیگر بدن را خلاف ادب می شمردند.

استرابون مینویسد : ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آنرا می پوشانند ، بیشتر مردم قبائی می پوشیدند که تا ساق پارا می پوشاند.

در تمام دوره های ساسانیان ، خوارزمشاهیان ، ایلخانان ، صفویان ، افشاریه و زندیه و قاجار، آن روح اصلی پوشش که به صورت جامه های بلند و آزاد و قباهایی که تا ساق پا را می پوشاند ، دیده می شود.

بخش دوم

پوشش سر در مردها

پوشش سر از سه جنبه ی سیاسی ، اجتماعی و دینی مورد اهمیت می باشد.

اجتماعی :

به مقتضای هر جامعه و شرایط جوی و طبیعی هر منطقه از مرز قرون و اعصار گذشته ، تاکنون این اصل ادامه دارد که در شهرها و روستاهای سراسر عالم قابل مشاهده می باشد. البته هرچه زمان گذشته ، پوشش سر تنوع بیشتری یافته و گاه از حالن ابزاری خود فاصله گرفته و جنبه ی تزئینی پیدا کرده است .

سیاسی :

درجنگ ها کلاه های فلزی و نمدی پدیدار شدند . درباریان و فرمان روایان برای جلوه شان وتمایز خود از دیگران ، به وسیله ی سرپوشی خاص همواره سر خود را پوشیده نگاه می داشتند .

دینی :

بزرگان ، مبلغین و مروّجین ادیان نیز همه از سرپوشی خاص استفاده می کرده اند و میکنند .

از برهمن های هندو ، خاخام های یهودی ، کشیش های مسیحی و علماء و بزرگان اسلامی ، همگی قداست خاصی برای سرپوش خود قائل هستند و بدون آن هرگز در مجامع حاضر نمی شوند .

 

پوشش سر در طول تاریخ

به استناد مجسمه ها ، مکتوبات و نقوش بجا مانده چه قبل از اسلام و چه بعد از آن پوشانیدن سر در بین همه ی اقوام متداول بوده و ترک کردن آن را قبیح می دانشته اند . حتی در همین دوره معاصر، در زمان رضاشاه خائن که تلاشهای زیادی برای از بین بردن فرهنگ اصیل و صحیح پوشش اسلامی کرد ، شاهد این بودیم که اگر شخصی با سر برهنه و بدون عمامه ، دستار ، کلاه یا نوعی پوشش سر در اجتماع حاضر می شد ، نوعی بی ادبی و خلاف شان تلقی می گشت.

تاج ، افسر ، دیهم ، سرپایان ، اورمک ، شب پوش ، غولتاش ، شلمه ، گرزن ، گلوته ، مقرنس و ... همه انواع مختلف کلاه هایی هستند که در بین قوم های ایران کاربرد داشته .

 

پوشش سر در روایات

پوشاندن سر در مردان از سنت های الهی و اسلام است ،بطوری که اسلام برهنه بودن همیشگی سر را مکروه می شمارد و ترغیب به پوشاندن سر به وسیله ی عمامه و عرقچین نموده .

امام ششم فرمودند : عمامه بگذارید تا بر حلمتان افزوده شود.

پیامبر می فرمایند : دو رکعت نماز با عمامه بهتر از هفتاد رکعت بدون عمامه می باشد .

قسمت دوم مقاله

وقتی مردان غلیظ آرایش می کنند

 به زودی.... 

نظرات  (۷)

سلام
چه خوب، جالب بود!
دوتا عکس اول رو نگاه می کنم چشمم یه جوری میشه.
پاسخ:
سلام
        خودمم وقتی گذاشتمش یه جوری شدم.
سلام
داداش گلم خب راس میگه دیگه خانم یه دوست. من الان این عکسا رو دیدم که شب دیگه خوابم نمیبره( آیکون وحشت)
پاسخ:
سلام
         نترس عمویه
علی آقا شما از کجا متوجه شدین "یه دوست" خانم هست؟
سلام
نشون میده اکثرا فقط عکسا رو نگاه کردن!!!

سلام

اقای محترم با این حرف زدن ها چه چیزی رو میخوای ثابت کنی؟ این شیوه هایی که استفاده می کنی دیگه قدیمی شده مثلا میای ناسزا میگی تا وبلاگ رو خراب کنی و به اشوب بکشی یا میای نظرهای یک نفر دیگه رو هی تایید می کنی که فرد مورد نظر رو خراب کنی که البته با این کار فرد مورد نظر خراب نمیشه چون همه کسانی که تو وبلاگ میان اینو خوب میدونن که اگر این کار رو بکنن و با یک اسم دیگه نظرات خودشون رو تایید کنن و بخوان خودشون رو اثبات کنن در واقع خودشون رو ضایع کردند پس فکر نمی کنید که بهتر دست از این کاراتون بکشید و از همه دوستان عذرخواهی کنید. اگه با مدیر وبلاگ یا با این فرد مورد نظر درگیری دارید بهتر که با خودشون حلش کنید نه اینکه این حرف های زشت را به زبان بیارید.

 

پاسخ:
سلام
        کاملا با فرمایشتون موافقم به جز همون قسمت اولش که فرمودین آقای محترم بقیش کاملا درست و منطقی بود.

از اینکه در این مورد احساس تکلیف کردین و نظر دایدن خیلی خیلی ممنون.

۱۹ تیر ۹۲ ، ۰۲:۵۹ ثاقب زهرا
مطلب جامع و خوبی بود
ممنون از شما

عجب!

میگم این دوست بی ادبتون در بالا چقدر عصبانیتون کرده...

د جواب یکی از نظرات دوستان بود که بهش گفته بودین که حتی مسایل عصبانیت برانگیز(عجب واژه ای!!)

نمیتونه عصبانیتون کنه...

شعار بود؟

پاسخ:
سلام
         حق با شماست البته در این یک مورد
همونطور که قبلا هم گفتم مسائلی که شاید خیلی ها ازش عصبانی بشن من رو عصبانی نمی کنه این در شرایطی که توهین که میشه یه شخص من باشه یا نکته ی خاصی باشه که قابل حل باشه اما وقتی یه شخصی میاد و در حضور من تهمت بدی به دیگران میزنه این برای من غیر قابل تحمله و ازش عصبانی میشم جسارتا فرق آدم با سیب زمینی شاید همین جاها باشه که معلوم بشه.
خوب نیست که آدم همه جا عصبانی شه اما اگه کسی کلا عصبانی نشه یعنی حتما یه مشکلی داره...
بازم ممنون بابت نظری که دادین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی