پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

786

بازخوانی نظرات فوکویاما به بهانه میهمانی روحانی در بنیاد آمریکای نوین

فوکویاما:شیعه، پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست/ شما بیایید برای غرب هم امام زمان و کربلا و ولی فقیه بتراشید

حسن روحانی در جریان سفر خود به نیویورک میهمان اندیشکده ای بود که دارای رتبه بالایی در زمینه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است؛ اندیشکده ای به نام (بنیاد آمریکای نوین

بنیادی با عضویت «فوکویاما» و تامین مالی (سوروس(. 

سالن همایش های‌ هتلی در خیابان 54 نیویورک میزبان مهمانی ایرانی است؛ میهمانی که شاید بتوان نام شاخص ترین ایرانی حاضر در نیویورک را بر روی وی گذاشت.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم ساعت 2 بعد از ظهر به وقت نیویورک در نشستی به میزبانی «اندیشکده بنیاد آمریکای نوین» شرکت کرد.


حضور روحانی در جمع کارشناسان این اندیشکده آمریکایی شاید به اندازه سخنرانی های معمول یک رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل دارای اهمیت جلوه نکند ولی با مشخص شدن اعتبار و جایگاه این اندیشکده می توان سخنرانی روحانی در جمع اعضای آنرا به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های روحانی در نیویورک قلمداد کرد.

اندیشکده ای که در بسیاری از مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی اقدام به تولید مباحت فکری و عملی می کند.

بنیاد آمریکای جدید؛ New America را بهتر بشناسید

بنیاد آمریکای نوین در سال 1999 به ریاست «تد هالستد» و جانشینی «استیو کول» (که بعدها به مدیرعاملی این اندیشکده رسید) تشکیل شد.

بنیاد آمریکای جدید خود را اینگونه معرفی می کند؛ «موسسه ای غیرانتفاعی و غیر حزبی»، این اندیشکده یکی از بنیاد هایی است که در زمینه مطالعات امنیت ملی، تکنولوژی، مسائل مالی و دارایی، بهداشت، انرژی، آموزش و پرورش و اقتصاد فعالیت می کند.

ساختمان مرکزی این بنیاد در واشنگتن قرار دارد ولی یکی از دفاتر مهم این اندیشکده نیز در شهر نیویورک است.

هم اکنون نیز «آنه ماریا اسلاتر» مدیرعامل این مرکز است که از سال 2013 در این سمت منصوب شده است.

بنیاد آمریکای جدید تاکید دارد که تلاشش بر ارائه راهکارهای عملی برای حل مشکلات جهانی، منطقه ای و ملی است.

بنابر اعلام سایت رسمی اندیشکده آمریکای جدید، هزینه سالانه ماموریت های واگذار شده به این موسسه بالغ بر 20 میلیون دلار است.

چه کسانی «آمریکای جدید» را مدیریت می‌کنند؟

بدون شک مدیرعامل اندیشکده «آمریکای جدید» چهره ای است که می تواند خط مشی کلی و نگرش این اندیشکده را نشان دهد.

خانم آنه ماری اسلاتر که از سال 2013 ریاست بنیاد آمریکای نوین را مدیریت می کند، تنها یک شخصیت علمی نیست.

اسلاتر از سال 2009 تا 2011 به عنوان مدیر سیاست گذاری وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین مدیریت های این وزارتخانه و دست راست هیلاری کلینتون (وزیر وقت امور خارجه آمریکا) ایفای نقش می کرده است.


آنه ماری اسلاتر مدیرعامل اندیشکده آمریکای جدید در کنار هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا


)فرانسیس فوکویاما)تئوریسین مشهور آمریکایی تبار یکی دیگر از کارشناسان ارشد اندیشکده آمریکای جدید است.

نظرات ضد اسلام و ضد انقلابی فراوانی در کارنامه فرانسیس فوکویاما که ارتباط تنگاتنگی با محافل صهیونیستی دارد، دیده می‌شود.

وی در مشهور ترین سخنرانی خود علیه اسلام و انقلاب اسلامی که در سرزمین های اشغالی (اورشلیم) و در جریان کنفرانس بازشناسی هویت شیعه ایراد شد، تصریح کرده بود که (شیعه، پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست؛ پرنده‌ای که دو بال دارد: یک بال سبز و یک بال سرخ(.


فوکویاما بال سبز این پرنده را مهدویّت و عدالت خواهی و بال سرخ را شهادت‌طلبی که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فنا ناپذیر کرده، معرفی می‌کند.

وی معتقد است شیعه بُعد سومی هم دارد که اهمیّتش بسیار است. او میگوید:( این پرنده، زرهی به نام ولایت پذیری به تن دارد و قدرتش با شهادت دو چندان می‌شود. شیعه، عنصری است که هر چه او را از بین می‌برند، بیشتر می‌شود.(

فوکویاما، مهندسی معکوسی را برای شیعه و مهندسی صحیحی را برای خودشان طراحی می‌کند و می‌نویسد: (مهندسی معکوس برای شیعیان این است که ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید. تا این را خط نزنید، نمی‌توانید به ساحت قدسی کربلا و مهدویّت تجاوز کنید... برای پیروزی بر یک ملّت باید میل مردم را تغییر داد... ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید، در گام بعد، شهادت طلبی این‌ها را به رفاه‌طلبی تبدیل کنید. اگر این دو تا را خط زدید، خود به خود اندیشه‌های امام زمانی از جامعة شیعه رخت می‌بندد... شما بیایید برای غرب هم امام زمان و کربلا و ولی فقیه بتراشید.(


محل برگزاری نشست اندیشکده آمریکایی جدید با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان

اما یکی از قابل تامل برانگیز ترین چهره های این موسسه، «جاناتان سوروس» نام دارد.

وی فرزند «جورج سوروس» رئیس موسسه جامعه آزاد است که موسسه تحت امرش تخصص ویژه ای در شکل دادن به انقلاب های رنگین در سراسر جهان به ویژه کشورهای بلوک شرق دارد.

جاناتا سوروس مسئول ارشد اجرای اندیشکده بنیاد آمریکای جدید است که نشان از نفوذ گسترده وی در این بنیاد است.

روحانی و رویارویی با <<آمریکای جدید<<

بدون شک حضور روحانی در این اندیشکده آمریکایی فرصتی طلایی برای نشان دادن حقانیت اندیشه های انقلاب اسلامی بود.


سخنرانی روحانی در اندیشکده آمریکای نوین

جایگاه بنیاد آمریکای جدید نیز در بین اندیشکده های آمریکایی و همچنین چهره های همراه با این بنیاد نشان دهنده جایگاه پراهمیت آن است.

مطمئنا پس از انتشار جزئیات این دیدار می توان درباره مطالب مطرح شده در آن قضاوت کرد ولی با توجه به چهره های حاضر در این بنیاد، باید منتظر ماند و دید که حسن روحانی در مواجهه با کارشناسان این بنیاد آمریکایی چگونه عمل کرده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی