کتاب راهنمای پوشش خبری در رسانه‌ها به قلم اکبر نصراللهی و با مقدمه دکتر حسن خجسته، پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه منتشر شد.

 این کتاب پنجمین کتاب اکبر نصراللهی استاد ارتباطات و مدیریت رسانه است که معاونت آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس آن را در 466 صفحه تمام رنگی منتشر کرده است. کتاب‌های «اصول خبرنویسی» و «مدیریت پوشش اخبار در رسانه‌های حرفه‌ای» آثار دیگر همین نویسنده است که انتشارات سروش و دفتر مطالعات رسانه‌ها آنها را منتشر کردند. برخی کتاب‌های دکتر نصراللهی تا چاپ دوازدهم تجدید چاپ شده‌اند.
 
حسن خجسته در مقدمه این کتاب خبر را مهمترین و گرانترین نوع اطلاعات و سرمایه ژتوپلیتیک توصیف و تصریح کرده است: «با توجه به اهمیت راهبردی "پوشش اخبار"، نظام‌های سیاسی با تولید خبر و پخش فراگیر آن، هم از خود حفاظت می‌کنند و هم با گسترش و توسعه آن به دیگر حوزه‌های اندیشه‌‌ای آن را مستحکم می‌کنند.
 
به گفته خجسته چالش اصلی پیش رو برای حفظ سلطه غرب در برابر اسلامگرایان، جنگ روایت‌ها و جنگ ایده‌ها است که هر دو فقط از طریق رسانه‌ها عینیت پیدا می‌کنند. در جنگ روایت‌ها، تمام تلاش این است که روایتی که آن‌ها از جهان و وقایع آن ارائه می‌دهند، روایت غالب باشد، هرچه روایت تولید شده پوشش گسترده و تکرار مفید داشته باشد، امکان پذیرش مخاطبان خاص و عام آن نیز بیشتر خواهد بود. ایده‌های آنان نیز باید ایده مسلط گردد تا تبدیل به ایدئولوژی در میان جوامع و نظام‌های سیاسی شود.
 
انتشار کتاب

در بخش دیگری از مقدمه دکتر خجسته آمده است «اهالی رسانه خصوصاً کارگزاران خبری برای موفقیت و گذر از دالان تنگ میدان مین رسانه‌ای پبرامون ایده و روایت جدید و متفاوت از دنیا، فقط به تعلیم تکنیک‌های تولید و پخش خبر نباید اکتفا کنند زیرا ممکن است مقهور و تسلیم ایده و روایت مسلط جهانی شوند، لذا حتماً لازم است شناخت جامعی از ساختار نظام رسانه و تولید خبر در این نظام و کارکردهای پنهان و آشکار آن کسب کنند تا جایگاهی شایسته برای خود و روایت متفاوتی که از وقایع و جریان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی دارند، ایجاد کنند.»
 
استاد دانشکده صدا و سیما آموختن فنون و تکنیک‌های تولید خبر و پوشش مؤثر آن را از قدم‌های اولیه برای کارگزاران حرفه‌ای خبر دانسته و با تشکر از دکتر نصراللهی افزوده است «نویسنده کتاب حاضر از آن جهت که هم مسلط به مبانی نظری است و هم  به ویژگی‌ها و ضرورت‌های عملی آشنایی فراوانی دارد در کتاب راهنمای پوشش خبری فرصت ایده‌آلی را پیش رو قرار می‌دهد تا خواننده دو بهره همزمان ببرد، هم خود را از جهت نظری مجهز کند و هم تجربه‌های میدان عمل را در سینه حفظ کند و به موقع مورد استفاده قرار دهد.
 
دکتر نصراللهی نیز در مقدمه کتاب جدید خود، پوشش خبری را رایج‌ترین، جذاب‌ترین، متنوع‌ترین، مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و جنجالی‌ترین کار رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های خبری دانسته و افزوده است: «کثرت رسانه‌ها، افزایش دسترسی مخاطبان به رسانه‌های مختلف و بالارفتن سواد‌‌ آنها نیز بر حساسیت و اهمیت کار خبر افزوده است.»
 
وی با قدردانی از برخی تلاش‌ها در این زمینه، آثار موجود را تک‌بعدی، غیرکاربردی، غیرمصداقی، ناکافی و غیربومی دانسته و این امر را از دلایل پررنگ‌تر شدن ضرورت نگارش این کتاب عنوان کرده است.
 
دکتر نصراللهی با اشاره به تجربه بیش از 20 سال فعالیت رسانه‌ای خود در رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و روابط عمومی‌ها و همچنین همین میزان سابقه تدریس در دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی تا دکتری ابراز امیداواری کرد علاوه بر استادان، دانشجویان دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی نیز مباحث آن را مورد استفاده و نقد قرار دهند.
 
 کتاب «راهنمای پوشش خبری در رسانه‌ها» در هفت فصل به صورت تمام رنگی همراه با اصول تئوریک و جدیدترین مثال‌ها و مصداق‌های کاربردی روز چاپ شده است.
 
فصل اول به مبانی مرتبط با مدیریت پوشش‌های خبری، تعاریف و رویکردهای این حوزه می‌پردازد و علاوه بر آن، استراتژی‌های رسانه‌ای و عوامل مؤثر در پوشش خبری را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
وظایف مدیریت خبر که شامل برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی، نظارت و ارزیابی است، در فصل دوم مورد توجه قرار گرفته است.
 
مدیریت خبر موضوعی است که در فصل سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و با استفاده از مثال‌ها و مصداق‌های رخ داده در رسانه‌های داخلی و خارجی، نکات مربوط به مدیریت موضوع‌های خبری، مدیریت جمله‌ها و واژه‌های خبری، مدیریت تصویر، تکرار و چینش اخبار به خوانندگان ارائه می‌شود.
 
فصل چهارم این کتاب به موضوع تناقض و تعارض در خبر اختصاص یافته و در آن انواع تعارض و راهکارهای جلوگیری از آن بررسی شده است. از جمله تعارض‌های موجود در رسانه که گاه باعث لطمه زدن به وجهه رسانه می‌شود تعارض‌ با اخلاقیات و دین است.
 
تاکتیک‌های خبری، که در فصل پنجم مطرح می‌شوند، مجموعه تدابیر و اقدامات رسانه‌ها برای شناسایی، انتخاب، انعکاس، جریان‌سازی، ماندگاری و اثرگذاری پیام بر اذهان مخاطبان خودی، بی‌طرف و دشمن است.
 
این تاکتیک‌ها عمری به قدمت خود رسانه‌ها دارند اما با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و تعدد و کثرت رسانه‌ها و افزایش رقابت بین آن‌ها و همچنین افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان، زیادتر و پیچیده‌تر شده است.
 
مدیریت پخش اخبار فوری، بی‌طرفی و سابقه در پوشش اخبار و سایر نکات مهم در رابطه با پوشش خبری نیز در فصل‌های ششم و هفتم مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است.