پنجره‌ی بیست و هفتم

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

زمین از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روایت کرده‌اند اردیبهشتی می‌رسد از راه

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
786

آیت الله هاشمی رفسنجانی از ریاست خبرگان رهبری بازماند/ با 47 رأی اعضای مجلس خبرگانآیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان شد

آیت‌الله محمد یزدی با 47 رای به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کسب 24 رای از این مسئولیت بازماند.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، عضو مجلس خبرگان رهبری از انتخاب آیت‌الله محمد یزدی با 47 رای به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

به گفته وی، کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله مومن، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله یزدی بودند.

گفتنی است آیات شاهرودی و مومن در جریان برگزاری انتخابات انصراف خود را اعلام کرده و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اخذ 24 رای از ریاست مجلس خبرگان باز ماند.

آیت‌الله محمد یزدی از یاران و شاگردان حضرت امام(ره) در دوران مبارزه، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان است که در زمان حیات حضرات آیات مشکینی و مهدوی کنی روسای فقید مجلس خبرگان نیز مسئولیت نائب رئیسی این مجلس را بر عهده داشت. آیت الله یزدی اولین رئیس قوه قضائیه بعد از تغییر قانون اساسی در سال 68 است که به مدت 10 سال این مسئولیت را با حکم مقام معظم رهبری بر عهده داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی چند روز قبل در مصاحبه ای با روزنامه شرق گفته بودند.فقط یک وقت کار هیات‌رییسه خبرگان حساس می‌شود و آن موقعی است که بخواهد رهبری جدید انتخاب شود.آن لحظه حساس، مهم است. برای آن لحظه حساس حتما لازم نیست رییس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تاثیرگذار هم خواهم بود.

آیت الله در خصوص شورایی شدن رهبری گفتند:
این مطالب در قانون اساسی آمده است. هم قبل از بازنگری و هم بعد از بازنگری به آن توجه شده است. قبل از بازنگری آمده بود «فعلا که کسی مثل امام(ره) مورد قبول اکثریت قاطع مردم نیست، همان می‌ماند، ولی اگر مثل امام(ره) و رهبری فعلی نباشد، شورایی می‌شود و شورایی پنج‌نفره از علما جای رهبری را می‌گیرند، در بازنگری هم همین آمده است که هم می‌تواند فرد و هم می‌تواند شورا باشد. این در قانون اساسی هست و لازم نیست روی آن بحث کنیم. چون بحث شده و مردم هم به آن رای داد‌ه‌اند و تمام شد. در اولین جلسه‌ای که بعد از رحلت امام(ره) برای تعیین جانشینی ایشان داشتیم، اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رییسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌خامنه‌ای،‌آیت‌الله‌مشکینی‌و‌آیت‌الله‌موسوی ‌اردبیلی بودند. نظر جامعه مدرسین روی آیت‌الله گلپایگانی بود و فرد را پیشنهاد دادند. یک بحث جدی داشتیم و وقت زیادی از جلسه را گرفته بود که فرد یا شورا باشد. این در اختیار ما بود و باید انتخاب می‌کردیم. فرد ٤٥ رای و شورا ٣٥ رای آورد. نظر آیت‌الله‌خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است. اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد. این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم.


ریاست افتتاحیه هفدهمین مجلس خبرگان رهبری بر عهده آیت‌الله هاشمی شاهرودی بود.

نظرات  (۱)

۲۱ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۴۱ شیخ صاعد بالازاده
سلام و خداقوت آق محمد حسن
مخلصیم برادر
پاسخ:
سلام و ارادت به دوست عزیز....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی